Van verzekeraar naar preventie autoriteit
Interpolis was voor de particuliere markt bezig om zich meer te richten op het aanbieden van preventie om te laten zien dat verzekeren niet de enige oplossing was. Dat gedachtegoed werd doorvertaald naar de zakelijke markt. Ondernemers zoeken vooral naar inzicht, grip en praktische oplossingen. Dat leidde tot een visie op thought leadership waarin ik de initierende rol had.
De uitdaging
Interpolis stond voor de uitdaging om zich in de zakelijke markt te onderscheiden in een competitieve omgeving. Niet langer alleen als verzekeraar, maar juist als kennispartner die ondernemers helpt met inzicht en preventie. Dat betekende: thought leadership claimen, ondernemers actiever betrekken bij thema’s als risico-inzicht, preventie en verzuim, en contentmarketing structureel koppelen aan de commerciële doelen.
Mijn rol
Ik heb de eerste visie op thought leadership voor de zakelijke markt ontwikkeld en ingebracht. Dit was destijds een vernieuwend idee binnen de organisatie. Vanuit die basis heb ik de koers uitgezet en collega’s en partners aangehaakt om het concreet te maken. Zo groeide het van een idee naar een gedragen aanpak die het merk versterkte.
De aanpak
Ik vertaalde de visie op thought leadership naar een concrete contentstrategie. Daarin stonden buyer persona’s centraal, die hielpen om de behoeften van ondernemers en hun koopproces scherp te krijgen. Vanuit dit fundament zette ik een samenwerking met Z24.nl op, waarbij wekelijks blogs verschenen met Interpolis-risicodeskundigen. Deze reeks werd later zelfs gebundeld in twee hardcopy edities. Daarnaast ontwikkelden we diverse contentformats, variërend van whitepapers en e-books tot infographics, video’s, zelfinspectielijsten, preventiekaarten en dossierpagina’s.
Om de commerciële slagkracht te vergroten, creëerden we ook sales enablement content voor Rabobank-adviseurs, zoals golden bullets en praatplaten. De distributie werd verder uitgebreid via externe platforms als Baaz, Profnews, Rendement en Starten.nl, en via SEO/SEA en social media zoals LinkedIn en Twitter. Alles kwam samen in een geïntegreerde contentkalender, waardoor Interpolis structureel aanwezig was in de gehele klantreis.
Resultaten
De aanpak leverde een portfolio aan content op: tientallen blogs, whitepapers, ruim twintig infographics, preventiekaarten en klantvideo’s. De samenwerking met Z24 kreeg extra impact doordat de blogs in twee hardcopy albums werden gebundeld. Uit onderzoek bleek bovendien dat ondernemers een positievere houding tegenover Interpolis kregen na het lezen van de artikelen. Daarnaast zorgden SEO- en SEA-campagnes voor een meetbare toename in websitebezoek, leads en engagement.